OSPF ב Packet Tracer

תוכנת ה Packet Tracer היא תוכנה מבית Cisco המאפשרת ליצור "סימולציית רשת/ות"  של מוצרי סיסקו, ובכך להתנסות במוצרי החברה מבלי לרכוש אותם. התוכנה מיועדת למשתמשים מתחילים בתחום התקשורת (עד רמת CCNA), להם היא אמורה להספיק. גם משתמש מתחיל מבין מהר מאד את מגבלות התוכנה ואת החסרונות שבה, וכנראה שבהמשך הוא ירצה לנסות ולהקדם למשהו קצת יותר מתקדם, אם הוא בוחר להמשיך להתמקצע בתחום התקשורת.

במאמר הנוכחי אני אציג את אחת המגבלות ששמתי לב אליהן בתוכנה. מדובר ביישום חלקי של פרוטוקול ה OSFP (פרוטוקול קוד פתוח, לא של סיסקו), הפרוטוקול מיושם אמנם בתוכנת ה Packet Tracer, אבל באופן חלקי בלבד, בעוד כמה שורות אראה את אחת הנקודות שבהן הוא מיושם באופן חלקי. המאמר לא ייתן פירוט נרחב על פרוטוקול ה OSPF, אלא סקירה קצרה ביותר של אחד ממאפייניו – המאפיין שלא מיושם ב Packet Tracer.

OSPF הוא פרוטוקול ניתוב דינאמי, אחד המאפיינים הבולטים שלו הוא Summariztion – היכולת לקבץ מספר שורות ניתוב של הרשתות אותן הוא מפרסם,  לשורה אחת. למה זה עוזר לנו בחיים? פשוט כי הנתבים שיקבלו את ניתובי ה OSPF (בעלי הסימן "O"), יקבלו למשל שורת ניתוב אחת במקום 10. הדבר יחסוך להם זמן ומאמץ עיבוד, ובכך יגביר את יעילות ותזמון הניתוב ברשת. הנתבים שמבצעים את ה Summariztion אלו נתבי ABR  שזה Area Border Routers – מונח מטופלוגיית הרשת שמיושם בפרוטוקול ה OSPF (להרחבה על המושג – אנא לגגל).

ניתן את הדוגמה הכי פשוטה. נניח שיש לי נתב ABR – נתב שיושב על התפר בין שני "Area" . הראשון הוא Area 0 השני הוא Area 1. הנה איור המדגים זאת :

abrכאמור, הנתב המקשר בין שתי הרשתות הוא ה ABR, ונניח ששתי הרשתות ש מחוברות אליו הן 192.168.0.0 (ממשק ה ethernet) ו 192.168.1.0 (מחובר בממשק הסיריאלי). שתי הרשתות עם מיסוך 24. הפקודה שתבצע את פרסום הניתוב של שתי הרשתות היא כדלקמן :

ospf routeבעזרת ה OSPF Wildcard Mask ה ABR פרסם את שתי הרשתות בשורה אחת, אך אם נסתכל בנתב router1 שנמצא ב Area 0, נראה שאצלו הניתוב מתפרס על שתי שורות :

ospf routeכאמור, שתי הרשתות מכילות את אותו מסוך בדיוק, ולכן הגיוני שנוכל גם לאחד אותן. אם נרצה ליישם את ה Summariation של ה OSPF ולקבץ את שתי השורות לשורה אחת,  צריך להריץ בנתב המפרסם (ה ABR) בתוך הקונפיג של ה OSFP את  הפקודה הבאה :

area 1 range 192.168.0.0 255.255.254.0

*שימו לב שבניגוד לפרסום הרגיל שמתבצע עם Wildcard Mask, פה הפרסום הוא עם מיסוך רגיל.

אך כאשר נשים את פקודת ה area X בתוך ה Packet Tracer, נגלה שמיד לאחר מכן, אין לנו בכלל את האפשרות להמשיך עם המילה range  . . .

ospf area

דוגמה קטנה אחת (מיני רבות) למגבלות והחסרונות ב Packet Tracer.

כתיבת תגובה